Dołącz do nas i zostań częścią zielonej zmiany!

Dzięki projektowi podniesiemy kompetencje ekologiczne, odmienimy sposób nauczania przyrody w szkołach i – co najważniejsze – rozbudzimy w młodych ludziach ciekawość świata i chęć do działania

ZaNOTuj EKO!

W związku z realizacją projektu edukacji ekologicznej dla dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 15 lat, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej ogłaszamy nabór na stanowiska:

Można aplikować na obie pozycje

TRENER- EDUKATOR EKOLOGICZNY

Osoba zatrudniona na stanowisku edukatora będzie odpowiedzialna za prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Zajęcia będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu w WRFSN-T NOT i w innych wskazanych lokalizacjach.

OPIEKUN GRUPY

Osoba zatrudniona na stanowisku opiekuna będzie odpowiedzialna za zapewnienia opieki nad grupą dzieci w wieku 6–15 lat podczas warsztatów ekologicznych organizowanych przez WR FSNT NOT we Wrocławiu. Zajęcia będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu w WRFSN-T NOT i w innych wskazanych lokalizacjach.

Tematy warsztatów

  • Cel: W obliczu narastającego kryzysu klimatycznego oraz pogłębiających się problemów środowiskowych w skali globalnej, coraz większą uwagę zwraca się na ekologiczne podejście do planowania przestrzeni miejskich.
    W Polsce trend ten przybiera ostatnio na sile, a wizja zrównoważonych, zdrowych i zielonych miast staje się już coraz bardziej realna. Celem warsztatu jest uświadomienie jak można zazielenić swoją okolicę.
  • Zakres: Projekt przekształcania zaniedbanych przestrzeni w zielone tereny, informacja o tworzeniu ogrodów społecznych i parków kieszonkowych, małych ogrodów na balkonach i tarasach, wspierająca bioróżnorodność w miejskich przestrzeniach i edukacja o uprawie roślin w warunkach miejskich.
  • Metody: przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach sadzenie roślin, dyskusja, warsztaty plastyczne - sztuka inspirowana różnorodnością przyrody.
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Efektem wielokierunkowego rozwoju życia na Ziemi jest ogromna różnorodność biologiczna, czyli zróżnicowanie wszystkich żywych organizmów występujących zarówno w ekosystemach wodnych, jak i lądowych całego świata. Celem warsztatu jest zrozumienie znaczenia bioróżnorodności i nauczenie, jak chronić różnorodność biologiczną w środowisku lokalnym.
  • Zakres: Wymieranie i gatunki zagrożone- Muzeum Przyrodnicze (Wrocław) – warsztat:, prowadzenie: pracownicy naukowo-dydaktyczni Muzeum.
  • Metody: przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach, dyskusja i prezentacja (Power Point).
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Według raportu organizacji WWF (ang. World Wide Fund for Nature) z 2020r. Zagrożonych wyginięciem jest aż 35700 gatunków zwierząt i roślin z międzynarodowej Czerwonej księgi gatunków zagrożonych. To 30% wszystkich zarejestrowanych tam gatunków. Od 1970 do 2020r. wyginęło 60% dzikich zwierząt. Najważniejszym powodem ich wymierania, a jednocześnie największym zagrożeniem dla bioróżnorodności jest działalność człowiek. Celem warsztatu jest zapoznanie się z możliwościami ochrony gatunków.
  • Zakres: prowadzenie: pracownicy naukowo-dydaktyczni ZOO.
  • Metody: prezentacja multimedialna i warsztaty, przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach, dyskusja
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: praktyczne zajęcia, które nauczą konkretnych umiejętności, takich jak wykorzystanie map i kompasów do odnalezienia wskazanych miejsc oraz roślin i zwierząt tam występujących.
  • Zakres:
    • Rozwiązywanie zagadek ekologicznych.
    • Dokumentowanie znalezisk za pomocą zdjęć i notatek.
    • Tworzenie karmników i budek lęgowych oraz domków dla jeży/zapylaczy, poidełek dla ptaków i owadów.
  • Metoda: Gra terenowa, podczas której uczestnicy szukają i identyfikują różne gatunki roślin i zwierząt.
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: inspirowanie do podejmowania działań proekologicznych w środowisku lokalnym. Uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak mogą przyczynić się do ochrony środowiska w swoim otoczeniu, np. poprzez sadzenie drzew, udział w akcjach sprzątania czy promowanie zrównoważonego stylu życia.
  • Zakres:
    • Obserwacja Ptaków (Birdwatching), zwierząt oraz roślin w środowisku lokalnym
    • Nauka korzystania z przewodników do identyfikacji ptaków/roślin.
    • Prowadzenie dziennika obserwacji.
  • Metoda: metoda zajęć praktycznych, dyskusja, pomiar rzeczy, zjawisk i procesów.
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Warsztaty dotyczące odnawialnych źródeł energii, podczas których uczestnicy uczą się, jak wykorzystywać energię wiatrową i wodną w codziennym życiu.
  • Zakres: praktyczne eksperymenty, zbudowanie różnych modeli prostych maszyn, które demonstrują zasady fizyki, wiedzę inżynierską oraz niezwykłe możliwości wiatru jako źródła energii odnawialnej.
  • Metoda: eksperyment
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Woda jest nieodzowna do wytworzenia i regulowania mikroklimatu oraz utrzymania równowagi ekosystemów, jest także istotnym składnikiem różnych obszarów naturalnych, takich jak lasy, bagna, rzeki czy jeziora, które są siedliskiem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Celem warsztatu będzie uświadomienie konieczności ochrony wód naturalnych oraz dbanie o czystość i dostępność wody jako elementu dbałości o środowisko naturalne.
    • Cz.1 - Ochrona wód naturalnych oraz dbanie o czystość i dostępność wody
    • Cz.2 – HYDROPOLIS – WARSZTAT „Wartość wody”
  • Zakres:uczestnicy poznają cykl obiegu wody w przyrodzie –oraz rozszyfrują, jakie znaczenie ma ochrona zasobów na naszej planecie.
    Podczas warsztatu wykonają analizę znajdujących się w wodzie zanieczyszczeń, ich wpływu na ekosystem oraz poznają sposoby zapobiegania im.
  • Metoda: praca w grupach, dyskusja prezentacja (Power Point),
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: wszystkie rzeki, kanały wodne, budowlane i urządzenia hydrotechniczne tworzą tzw. węzeł wodny. Wrocławski węzeł wodny jest największym w Polsce i jednym z największych tego typu obiektów zlokalizowanych w obrębie miasta! Celem warsztatu jest porównanie cieków wodnych na terenie miasta.
  • Zakres:
    • Oglądanie filmów dokumentalnych o różnych rzekach (zagospodarowanych i nieuregulowanych).
    • Organizowanie quizów związanych z tematyką filmów.
    • Spacer przy rzekach Wrocławia,
  • Metody: metoda eksperymentu
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Recykling jest ważny, ponieważ pozwala zmniejszyć ilość odpadów trafiających na składowiska i wysypiska śmieci, co przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Ponadto, pozwala zaoszczędzić surowce naturalne oraz energię potrzebną do produkcji nowych produktów oraz zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie środowiska. Celem warsztatów będzie umiejętne przekształcenie odpadu w coś potrzebnego.
  • Zakres: szycie ekotoreb/piórników/dywaników z niepotrzebnych ubrań.
  • Metoda: powtórne wykorzystanie odpadów w sposób twórczy
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Symetria jest wszechobecna w przyrodzie i często jest postrzegana jako estetycznie przyjemna. W wielu przypadkach świat rzeczywiście dąży do symetrii, celem warsztatów będzie obserwacja symetrii i asymetrii w przyrodzie.
    • Cz.1. Warsztaty w Muzeum Przyrodniczy, (Wrocław) przyroda zna wzór na piękno? Na warsztatach, połączonych z wizytą na wystawie muzeum.
    • Cz.2. tworzenie unikalnych ozdób, symetrycznych i asymetrycznych – naszyjników, bransoletek, kolczyków, zawieszek naśladujących przyrodę.
  • Zakres: uczestnicy dowiedzą się m.in. dlaczego otaczający nas świat dąży do symetrii oraz czy możemy wyznaczyć wzór na piękno.
  • Metoda: twórczego uczenia - rozwijanie umiejętności przez kreatywność
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Edukacja uczestników na temat podstawowej opieki nad roślinami domowymi i ogrodowymi, zwiększenie świadomości ekologicznej oraz promowanie zdrowego stylu życia. Warsztat pomoże uczestnikom zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności, aby skutecznie dbać o swoje rośliny i cieszyć się ich zdrowiem i pięknem przez długi czas.
  • Zakres:
    • Cz1. Podstawy teoretycznego dbania o rośliny w środowisku, zróżnicowanie roślin w zakresie potrzeb (światło, podlewanie, nawożenie), rośliny miast,
    • Cz.2. Wizyta w ogrodzie botanicznym
  • Metoda: twórczego uczenia - rozwijanie umiejętności przez kreatywność.
  • Weryfikacja: pre i post test.
  • Cel: Warsztaty dotyczące odnawialnych źródeł energii, podczas których uczestnicy uczą się, jak wykorzystywać energię słoneczną w codziennym życiu.
  • Zakres: proces przekształcenia energii słonecznej w elektryczną
  • Metoda: metoda eksperymentu, metoda laboratoryjna i metoda nauczania praktycznego - uczenie przez doświadczenie.
  • Weryfikacja: pre i post test.
TRENER- EDUKATOR EKOLOGICZNY

Osoba zatrudniona na stanowisku edukatora będzie odpowiedzialna za prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Zajęcia będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu w WRFSN-T NOT i w innych wskazanych lokalizacjach.

OPIEKUN GRUPY

Osoba zatrudniona na stanowisku opiekuna będzie odpowiedzialna za zapewnienia opieki nad grupą dzieci w wieku 6–15 lat podczas warsztatów ekologicznych organizowanych przez WR FSNT NOT we Wrocławiu. Zajęcia będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu w WRFSN-T NOT i w innych wskazanych lokalizacjach.

Przewijanie do góry